Miina-Liisa Värelä

Media & Reviews

 

Reviews

 

R.Strauss: Die Frau ohne Schatten / Färberin, Landestheater linz, 2017-2018

"The young Finnish soprano Miina-Liisa Värelä sang a psychologically nuanced and musically perceptive Dyer’s Wife. With her full, rounded voice, she brought youthful impetuousness to the powerhouse role." (Opera News)

"Die Sensation des Abends stellte aber das handlungsdominierende Damentrio dar, allen voran die Färbersfrau Miina-Liisa Värelä (a. G., bislang überwiegend in Savonlinna und Helsinki tätig, auch mit einigen Strauss-Rollen): schauspielerisch ein perfektes Vollweib mit aufregender Bühnenpräsenz und einer Prachtstimme, die auch bei höchster Anstrengung keine Schärfe kennt. Das Urteil von vielfach „FroSch“-Erfahrenen im Bekanntenkreis: die beste Färberin, die wir je erlebt haben!" (Online Merkel)

"Miina-Liisa Värelä dominierte als Färberin mit ihrem füllig-dramatischen Sopran alles und alle." (Volksblatt)
 
"Die Färberin Miina-Liisa Värelä hätte man sich schon als Brünnhilde für den Linzer „Ring“ gewünscht: ein dramatisch glitzernder, in sämtlichen Lagen durchsetzungsfreudiger Sopran, der bei aller Robustheit auch bewegende Phrasen zu formen weiß. " (Die Presse)
 
"Nicht minder beeindruckend Miina-Liisa Värelä in der zweiten großen Sopranpartien Färberin, die sie mit unglaublicher Intensität musizierte und den Moment, wo sie schwankt und die Liebe erkennt, grandios gestaltete." (ÖÖNachrichten)
 
"Die bemerkenswerteste Leistung kam von der finnischen Sopranistin Miina-Liisa Värelä. Hochdramatisch, mit volltönendem Sopran und hoher Wortdeutlichkeit dominierte als ihre Färberin das gesamte Werk und setze in dieser Pertie neue Maßstäbe." (Ioco Kultur im Netz, Marcus Heimerl)
 
 
 

- T.J.Kyllönen: Norppa-ooppera, Lumi-Norppa, Savonlinnan operafestival 2013

"Miina-Liisa Värelä has a dramatic voice with such explosive potential and lively charisma that it makes one look forward to her upcoming engagements with great expectation." (Amfion)

“Miina-Liisa Värelä sung Lumi the Seal beautifully, sweetly and with a wonderful sounding voice. Värelä has warmth and great charisma on the stage. Her interpretation of Lumi´s strong-willed character was very impressive.” (Itä-Savo)

- T.J.Kyllönen: Norppa-ooppera, Lumi-Norppa, Savonlinnan oopperajuhlat 2013

Miina-Liisa Värelä on upeaääninen, suloinen Lumi-norppa. Värelässä on lavasäteilyä ja lämpöä, ja Lumen päättäväisyys saa tiukan tulkinnan.” (Itä-Savo)

Miina-Liisa Värelä tolkade Lumis roll starkt med sin slagkraftiga dramatiska sopranröst.” (Hbl)

 

-G.Verdi: Il Trovatore, Leonora, Lahti Opera 2012

Miina-Liisa Värelä oli Leonorana solistien ykkönen. Roolin edellyttämä herkkyyden ja voiman yhdistelmä tuli kokonaisvaltaisesti esiin hänen esiintymisessään.” (Etelä-Saimaa)

 

-Konsertti Sastamalassa 2012:

Miina-Liisa Värelän konsertti liikutti kyyneliin haltioituneen yleisön” (Tyrvään Sanomat)

 

-Lied-resitaali 2012

Vaalea nainen ja tumma ääni. Se on yhdistelmä, joka ei jätä kylmäksi.
Hurmaannuin, kun sain kuulla pitkästä aikaa tummaa, dramaattista sopraanoääntä.
Viime kesän Mustakallio-kilpailun voittanut sopraano Miina-Liisa Värelä täytti äänellään ja osaamisellaan koko seurakuntakeskuksen salin lauantaina.
Ei tarvinnut jännittää, miten ääni kestää ja riittää tai pinnistää, miten sanoista saisi selvän. Ei tarvinnut myöskään kärvistellä tunteen ja tulkinnan vähäisyydestä.
Värelä käyttää kaunissointista sopraanoaan hallitusti. Teknisesti taitava laulaja on myös hyvin musikaalinen. Pienillä nyansseilla hän korosti liedien hienoa tekstuuria, mikä tuli esiin erityisesti Alban Bergin Seitsemässä varhaisessa laulussa. Ääni soi vapautuneesti koko rekisterissä. Tämä tuli mainiosti ilmi mm. Aarre Merikannon laulussa Kuutamolla.
Lopun Sibeliuksen viidessä laulussa Värelä tykitti dramaattista osaamistaan, mutta ehti tuoda myös humoristisen näyttämökykynsä jämsäläisyleisön eteen ylimääräisenä kuullussa Kuula-numerossa.
Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja, kun sanoo, että erityisesti Wagnerissa on Värelän tulevaisuus. Mahdollisuudet ovat jopa kansainväliseen Wagner-uraan.” (Keskisuomalainen)

 

-R.Wagmer: Die Walküre, Ortlinde, Suomen Kansallisooppera 2011

Yhtenä kahdeksasta valkyyriasta teki Kansallisooppera-debyyttinsä myös tämän vuoden Timo Mustakallio -laulukilvan voittaja Miina-Liisa Värelä, jonka äänen dramaattinen räjähtävyyspotentiaali ja hersyvä karisma saivat odottamaan malttamattomasti jatkoa. Epäilemättä Värelää piakkoin kuullaan vastuullisemmissakin rooleissa.” (Amfion)

 

-Gustav Mahler: 2.sinfonia, RSO , 2011

Jos enkeleitä olisi olemassa, ne kuulostaisivat tältä, ajattelin liikuttuneena. Värelän liityttyä mukaan tunnelma ei olisi voinut muuttua hartaammaksi – tai kauniimmaksi.

 

-Timo Mustakallio kilpailusta 2011:

Miina-Liisa Värelä on palkintonsa ansainnut. Hän esitti finaalissa hienosti Elsan unen Wagnerin Lohengrinnista ja Richard Straussin laulun Cäcilie op. 27 n:o 2. Äänessä on suuruutta ja laulussa musiikillista ideaa; finalisteista ehdottomasti valmein.” (Eteläsaimaa)